21 Mayıs 2008 Çarşamba

Havamız Olsun !

Çok küçüğüm daha… Dört ya da beş yaşlarında…

Her bayram, her tatil kabus! Otobüse binilecek, İzmit’e anneannelere gidilecek… Anneannenin yanında olmak iyi, hoş da yolculuk ne olacak?

O zamanın havalandırma dahil hiç bir konforu olmayan şehirlerarası otobüsünde iki buçuk saat kadar ağlayarak, öğürerek, kusarak, kolonyalı mendil koklayarak yolculuk yapılacak.

Her yola çıkışta inşallah yakınımda biri sigara içmiyordur diye dualar edilecek…

Önünde, ardında, sağında, solunda sigaranın birini yakıp diğerini söndüren adamlara (!) bir şey demeye gör. “Beğenmiyorsan taksiye binersin kardeşim” küstahlığıyla başlayan tartışmaların bini bir para…

Yıllarca devam eden bu eziyet bilinçaltımda nasıl bir hasar bıraktıysa şuan “uçak gibi” dediğimiz, pırıl pırıl otobüslerde bile midem bulanır benim, sigara kokusu duyarım sanki, içim kalkar, canım sıkılır…

O yıllarda o kadar nefret ettim ki bu kokudan en yakın arkadaşlarım tiryaki olmuşken ben hiç denemedim. Merak etmedim.

Sigara içen bir adamla asla evlenmem dedim daha evlenmeye çok varken… Çok şükür yine sigarayı hiç denememiş akıllı bir adamla evlendim:)

Bizim evimizde hiç sigara içilmemişti, ben de evlendim evimde içirmedim. En yakın arkadaşlarıma bile ya balkonu ya sokak kapısını gösterdim.

Şimdi en çok sevinenlerden biri benim “Sigara Yasağı”nın genişletilmesine.

İnanılır gibi değil ama kişisel özgürlüklerinin kısıtlandığından bahsedenler var:)

Siz benim en birinci özgürlüğüm olan, “yaşama”, “nefes alma” hakkıma tecavüz etmişken hangi özgürlükten bahsediyorsunuz!

Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu verilerine göre, Türkiye'de her gün ortalama 15 milyon paket sigara tüketiliyor. Son 10 yılda ülkemizde tüketilen sigara miktarı 1 trilyon 95 milyar 700 milyon adede ulaştı. Ülkemizde insanlar sigaraya günde 45 milyon 205 bin YTL ödüyor. Sigara için kişi başına yapılan ortalama harcama ise 233,8 YTL.

Türkiye'de 17 milyon sigara tiryakisi bulunuyor. Tütüne harcanan para ise yılda 15 milyar dolar. Maddi kayıpların yanında yılda 100 binin üzerinde insan sigaraya bağlı hastalıklar yüzünden erkenden hayatını kaybediyor. Duman yüzünden kolu ve bacağını kaybedenler kervanına her gün yenileri ekleniyor. 4 binin üzerinde zehir taşıyan sigara 10 ayrı organda kanser yapıyor. Sigara bu haliyle Çernobil nükleer santralinden daha fazla hastalık saçıyor.

Dehşete düşüyorum bütün bu veriler karşısında!

Bu yasağın en sıkı takipçilerinden biri olacağım. Tahmin ediyorum ki çok kişinin canını yakacağım:)

Kırk yılda bir dünya kadar para döküp ailemle nezih bir yerde, keyifli bir yemekte, birden başımda dönen sigara dumanıyla tadım tuzum kaçarken, kendim bir yana küçücük çocuklarımın yediğine içtiğine nikotin karışmışken, işletme sahipleri üç kuruş için sigara içene değil de bana idare etmemi salık verirdi. Ama sonunda gün oldu devran döndü:)

Çok değil daha geçen hafta Bursa’nın en ünlü, en şık pastanelerinden birinde eşimle baş başa pazar kahvaltısı yaparken, mis gibi çayımın kokusuna pis sigara dumanı karıştıranlar, onlara göz yumanlar, ricamızı kulak ardı eden yetkililer yaktım sizi:))))

İnsanlar nasıl şehirler arası otobüslerde sigara içmemeye alıştıysa, şimdi genişletilen yasak alanlarda içmemeyi de öğrenecekler.

Yıllarca okul koridorlarında elinde sigarayla dolaşan öğretmenler, sadece kendilerine ayrılan odada içebilmeyi nasıl kabullendiyse şimdi bahçe de dahil okul sınırları içinde sigara içmemeye alışacaklar.

Bir umut ışığı doğdu şimdi bana ve benim gibi sağlığının derdinde olanlara. Sağlıklı bir nesil yetiştirebilmek için büyük bir şansa dönüştürülebilir bu yasak diye düşünüyorum.

Gözümüzden sakındığımız çocuklarımız sağlık solusun istiyorsak, nefes almak istiyorsak, herkesten önce biz anneler takipçisi olmalıyız bu yasağın!

Ey aktif içiciler gözüm üzerinizde, takipteyim haberiniz olsun:)

Hiç yorum yok: